Sunday, 2 September 2012

ini lah kehidupannnn....

kadang2 aku rasa rimas...lemas... tp kehidupan ini kena terus kan jugak...endak x ndak kena redho jer..kan...kan... mak ngan ayah selalu pesan...jgn merunggut,membebel,mngelus...x baik kata depa...allah murka...ermmmm tu la kita ni manusia lemah ke kuat ke tp semua x sempurna...tu yg buat kita rasa kerdil sgttt.. kadang2 terfikir jugak...dugaan allah ni mcm2 semua kita di uji...tp pendekatan dan cara nya saja yg berbeza...kadang2 x tertanggung dek badan...bertuah nya kita jd insan terpilih....di uji...di duga...ternyata allah sayang kita tu... kadang2 allah uji kita dengan di beri kesenangan kegembiraan...sebenar nya allah nk uji kita kita ni bersyukur ke tidak...riak ke kita...takbur ke kita...sombong ke kita...susah kan....mcm2 cara rupa nya dugaan ni...allah nk tgok kita ni...murah hati ke...kedekut taik idung masin ke...eeee payahhhhh....kalu kita dermawan tentu nya allah gandakan apa yg kita dpt kan...oooo...itu janji allah rupa nya... kadang2 allah beri kita kesakitan yg amat sgt...kalu x kita pun mungkin ahli keluarga kita...masa tu baru la kita tahu langit tinggi ke rendah....aduhhhh....masa tu baru kita nk tahu erti mcm mana nk berdoa....tp xper x terlambat lgi utk kita perbetulkan apa yg perlu...tiada istilah terlambat dlm islam....yg penting allah mendengar apa kata hati kita... kalau nk hitung ujiaan allah pada kita...x terhitung kita...10001 mumgkin lebih...sekarang kita nk apa lgi...sebagai hamba nya yg lemah kita redho jer...tiada kekuasaan kita yg dpt menandingi nya...kita pasrah.... sebenar nya... ini lah kehidupannnnn....

Sunday, 17 June 2012

sayang ayah

sempena hari bapa...khas buat ayah... AYAH... TERGANDA2 KASIH SAYANG YG KAU BERI KAN SEJUJUR NYA AYAH...AKU X DPT MEMBALAS NYA WALAU DGN SEBESAR ZARAH SEKALI PUN... AYAH... AKU TAHU KEPERITAN MU...BKN MUDAH UTK MEMBAHGIA KAN KELUARGA...KAU SAJA YG TAHU PAHIT DAN GETIR NYA...KAU PUNYA KEKUATAN YG TERSENDIRI...AKU BANGGA PUNYA AYAH SEPERTI "AYAH".... AYAH... MAAF AYAH...AKU TAK DPT BERI KAU APA2 SELAIN SEKUDUS DOA.... KETAHUI LAH AYAH...AKU TAK PENAT2...TAK JEMU2...TAK PUTUS2 KU PANJAT KAN DOA MOGA ENGKAU DI TEMPAT KAN BERSAMA2 DGN PARA SYUHADAH...BERSAMA2 DGN ORG YG BERIMAN...MOGA ENGKAU TENANG DI SANA... AYAH... KASIH SAYANG KU TAK PERNAH PADAM..IA TERUS MEKAR KEMBANG....DARAH YG MENGALIR DI TUBUH KU... PUNYA DARAH MU JUA... AYAHANDA... DAMAI LAH ENGKAU SAYANG AYAH AL-FATIHAH.... HASIL NUKILAN... NORIZAN HASHIM PARIT BUNTAR

Thursday, 31 May 2012

lama nye x jengah....

aku sedar...hampir 1/2 tahun aku x jengah...malas pun ada...segan pun ada... kesian kat blog aku...sunyi sepi tuan sendiri x mnyapa....huhuhu... ini pun aku mcm mati idea...sj singgah...melawat kawasan kata org...hehehe...adoi apa yg nk aku persembah kan yer... nak kisah pasal cuti sekolah la..kebetulan semua ank2 ada kat rmh....urghhh...request depa mcm2...mklom la depa tau mak depa permenant housewife....nk mkn yg sedap2 jer... tp aku bg kan syarat kat depa...x per mak masak bulih je...tp korang kena tlg...kerja dapur kena sama2 buat...sbb nnt mak nk mendakap mesin jait pulak...aahhh...setuju je depa...mana x nya nnt perut terisi....aku pun lega la skit... teringat kata2 arwah ayah...org pompuan mngaji tinggi pun...x sudah ke corok dapur jugak...kalu ayah ada...baru dia tahu skrg x lgi...yg mngaji kat u bergaji besaq depa bulih pakai bibik ayah...tp aku x la...sbb aku x mngaji tinggi...jd dok corok dapoq la sampai beringgut lutut....sian kan...x per la mana tau kot ank2 aku ada bibik nnt bulih la aku berlagak mcm mem besaq....hehehehe....ngingau apa aku... sebenar nya dh jemu dok kat dapoq...hari2 buat keje yg samaaaaa...masak...masak...masak...sesekali kalu cik abg bawa mkn kat kedai...amboi rasa bahgia nyeeerrrr....nak selalu lah....kena pandai la tackle cik abg....tp cik abg pun sama...sedap bini dia masak lagi...dia pun request mcm2...kdg2 kalah ank2....heeeee baru2 ni...bfast buat cucoq jagong...lunch depa nk laksam pulak...haaaa bersilat aku kat dapur...ank2 pulak pandai amik hati...depa la sapu sampah kemas ruang tamu basuh kain sidai kain...kalu semua aku yg buat...mau tercabut nyawa dari badan....tu pun rasa jugak nk tercabut siku dan lutut...ini la keje tukang masakkkk...tukang masak kerja nya entengggg... keje tukang masak ni sama dgn org mcm baru lepas bersalin....tgok baby sakit ilang...aku pun rasa mcm tu....bila semua puji sedapppp....kembang mambang la pungkoq kata org kedah...adehhhh.....yg letih nya dok pikiaqqqq...apa nk msak utk esok...esok...esokkkk...kdg mati kutu pun ada....kalu ikut senarai depa...nak roti canai...roti jala...tosei....mee kari...pasemboq.....dlm masa yg sama aku injet depa...buku jgn dok biar beranak noooo....sapa x tgok naya....mau aku siat2 telinga depa...pelajaran harta dunia akhirat.... jom....esok nk kacau cendol.....byeeeee....

Thursday, 22 September 2011

otak aku beku

lama sgt aku x jengah laman ini....mcm la keje byk sgt...sj aku buat2 sibuk...pada hal x la sibuk sgtttt...

otak aku beku yg betul nya...mmg no idea...entah knp tiba2 rasa nk lawat laman sendiri...ingat ke mati dh ke...rupa2 idup lagi blog aku ni...hehehe...ke..aku yg x pandai bahagi kan masaaa...ehh x jugakkk...

tugas aku ni kejar sana...kejar sini...kdg2 rasa mcm x ckup hari...penat nya bkn main...uugghhhh
nak gelak kata ank2 depa suka tgok aku sdg tido...siap berdengkur n mcm2 bunyi lg yg keluar...depa perasan aku tido dlm kepenatan...yg pelik nya kerja keras...tp duit x de jugakkkk

tahu kan...rezeki yg kita dpt...bkn utk kita sorang je...kta terpaksa agih2 kan utk org lain sama...bykkkk rasa la bykkkk nya...tp kalu dh skit...rasa la sorang skitttt....aku bersyukur...limpah kurnia dr allah ta'alla melimpah ruah utk hamba2 nya yg berusaha tp buat yg berat2 tulang tuuuu.....aaaa bai...bai... la....

raya baru ni...memberi kesan juga...ank2 x de masa bulan poseee....sunyi nya yg amat...x tahu aku nk masak apa...masak pun mcm main pondok2 je...tp bila raya mak ai....dunia ni mcm aku yg punya...semua ank2 balik....yahoooooo...ni betul2 raya....tp x lama x sampai seminggu depa balik pulak...adoi sunyi lagi....x pe la...kita ada tugas masing2....kita bawa je haluan masing2...moga allah sentiasa bersama2 kita....

Sunday, 26 June 2011

sempat juga aku curi tulang

lama benar rasa nya aku x jengah blog sendiri....apa lagi nk post idea....byk yg perlu aku buat...x terkejar rasa nya....
bulan rejab,sya'aban dan ramadhan mmg bulan yg mencabar bg aku....tukang jahit kan besa la....dlm sibuk2 aku mnjahit dan mnyulam..sempat juga aku curi2 tulang...hehehe....sj aku luang kan masa berpesbuk dn terjah blog kwn2....sempat juga selak2 resepi....hahaha...sebetul nya nk juga rehat kan otak dan minda....ini hasil sulaman ku yg terbaru....
seronok mnyulam ni..hati rasa tenang dan damai...jgn tak tahu kerja mnyulam ni kena betul2 teliti...baru la hasil nya eerrmmmm.....
ini la sulaman yg dh siap 100%...hanisah tuan punya nya....pelanggan tetap aku....bkn senang tau jd tukang jahit ni...kalu x sabar...lari malammmm...hehehe...tau la kerenah pelanggan mcm2...mujur la pelanggan aku semua yg spoting2 belaka...
ada byk lagi ni yg perlu aku siap kan....aduh...kdg2 letih juga....sakit pinggang,sakit kaki...tp duit punya pasal...aku buat je pelan2....lama2 habis la kn....yang best nya...tahun ni aku bg naik harga....mana x nya...kn semua benda naik harga...termasuk la barangan dan alatan jahitan....mujur la pelanggan aku memahami....
ada2 masa...aku rasa mcm meluat je tgok mesin jahit....mana x nya sejak umo 14 tahun aku dh mnjahit....rasa jemu sgt....tp kalu x buat sapa nk bg duit kat aku....
bila rasa jemu mnjait...aku on je fb....ramai kwn2 kat sana yg bulih buat aku happy.....

sapa2 yg nk rasa hasil kerja tgn ku sila kn ye....

Friday, 10 June 2011

nak kisah kan peria katak....

Suke aku nak ajak korang kongsi petua terbaik ni...
korang pernah dgr x kisah peria katak..or pernah tgok ke...???

Aku dulu mmg geli nk tgok...betul2 mcm katak puru...eee HODOH!!!!!
petua ni dh lama aku amal kn..ini petua tok bidan yg membidan kan aku dulu..ketika aku melahir kan ank sulong...
Aku panggil dia cik mah aje..."Zan lepas ni zan amal kn mkn peria katak..bagus zan ubat terbaik ni...sng dpt..murah pulak...khasiat nya mcm2...kalu utk awet muda mmg no1...dh tu utk kencing manis..darah tinggi n mcm2 lagi la" terang cik mah dgn penuh semangat..."pahit sgt la cik mah...eee..x mau zan..tp bagus sgt ke utk awt mude...aku dh mcm tertarikkk....nk buat mcm mana bg x pahit haaa..."...mmg mcm org bodoh aku bertanya...betul apaaa..mmg aku x tahu apa satu ....

"Alah zan...x mati zan oi...pahit tu la jd ubat nya..kalu nk sedap mana nk jd ubat..."..berderai gelak tawa kami...kisah org ppuan mcm ni la..hehehe...koran tahu mmg rasa peria pahit sgt...bau nya pelik juga...kalu x sebab nk jd ubat AWET MUDE...mmg x sio aku mknnnn...tp not bad...pasal AWET MUDE....aku relaaa...
korang tahu mula2 aku buat ulam...mmg rasa something...mcm nk keluar balik pun ada...tp cik mah dlm kepala...aku telan la jugakkkk...pastu pandai pulak aku pelbagai kan menu...aku buat jus...tambah skit madu...wahhhh not bad...korang try nnt tau...kisah kan awet mude ni...tiba2 teringat aku pasal 1 perpatah bahasa inggeris ni..."AN APPLE A DAY KEEPS THE DOCTOR AWAY"...ehhh betul ke apa yg aku tulis ni...kalau ada mistake korang ignore je ye...aku pasal bahasa inggeris ni mmg jahil byk hahaha....
berbalik pada perpatah ni...aku kira petua cik mah ni sama dgn nya khasiat peria katak ni....

Mmmg korang...sejak ia mnjd amalan aku ..mmg rasa badan segar sgt...rasa la skit ada awet mude tu...
kah..kah...kah...ni bkn nk angkat bakul tau...tau x..rata2 teman yg sebaya dgn aku...nk tahu rahsia nya...
siap kata aku nk berahsia...no la....bila aku kata pasal peria katak ni ..terdiam depa...ada yg x sanggop...tp akuuuu...akuuuu sanggop....bg aku bkn utk awt mude je...ini utk kesihatan sebenar nya....sihat x bulih di beli dgn wang ringgit kn...byk reta pun dok sakit je...bg aku x de mkna nya....betul x...aku rasa korang setuju dgn aku...

"Wei" korang....cuba tau..rugi la kalu korang x cuba...betul kata cik mah tok bidan tu....bkn utk org ppuan je ye...org llki pun bulih...utk kulit juga....kulit jd bersih dan cantik...tp bg aku aku suka khasiat nya sbb sampai bahagian dalaman khusus nya...wowwww!!!
korang pun perasan kan...byk sgt barangan kesihatan yg terdpt dlm pasaran skrg ....tp harge nye...mak datokkk...buat org yg ade2...xpe le...tp yg besa2 mcm kita2 ni....x terlayan...aku lebih rela layan petua nenek moyang kita lg...dh sah2 x de bahan kimia nya...tp...skrg ni semua nya main racun...termasuk la penanaman peria ni....tp x kot...sbb ulat2 pun x suke....sbb daun peria pun pahitttt....ulat2 pun ada high taste!!!....haaaaa...sebenar nya byk lg petua nk awet mudae ni...nnt kita sama2 cari n kita kongsi sama2 nkkk??