Friday, 10 June 2011

nak kisah kan peria katak....

Suke aku nak ajak korang kongsi petua terbaik ni...
korang pernah dgr x kisah peria katak..or pernah tgok ke...???

Aku dulu mmg geli nk tgok...betul2 mcm katak puru...eee HODOH!!!!!
petua ni dh lama aku amal kn..ini petua tok bidan yg membidan kan aku dulu..ketika aku melahir kan ank sulong...
Aku panggil dia cik mah aje..."Zan lepas ni zan amal kn mkn peria katak..bagus zan ubat terbaik ni...sng dpt..murah pulak...khasiat nya mcm2...kalu utk awet muda mmg no1...dh tu utk kencing manis..darah tinggi n mcm2 lagi la" terang cik mah dgn penuh semangat..."pahit sgt la cik mah...eee..x mau zan..tp bagus sgt ke utk awt mude...aku dh mcm tertarikkk....nk buat mcm mana bg x pahit haaa..."...mmg mcm org bodoh aku bertanya...betul apaaa..mmg aku x tahu apa satu ....

"Alah zan...x mati zan oi...pahit tu la jd ubat nya..kalu nk sedap mana nk jd ubat..."..berderai gelak tawa kami...kisah org ppuan mcm ni la..hehehe...koran tahu mmg rasa peria pahit sgt...bau nya pelik juga...kalu x sebab nk jd ubat AWET MUDE...mmg x sio aku mknnnn...tp not bad...pasal AWET MUDE....aku relaaa...
korang tahu mula2 aku buat ulam...mmg rasa something...mcm nk keluar balik pun ada...tp cik mah dlm kepala...aku telan la jugakkkk...pastu pandai pulak aku pelbagai kan menu...aku buat jus...tambah skit madu...wahhhh not bad...korang try nnt tau...kisah kan awet mude ni...tiba2 teringat aku pasal 1 perpatah bahasa inggeris ni..."AN APPLE A DAY KEEPS THE DOCTOR AWAY"...ehhh betul ke apa yg aku tulis ni...kalau ada mistake korang ignore je ye...aku pasal bahasa inggeris ni mmg jahil byk hahaha....
berbalik pada perpatah ni...aku kira petua cik mah ni sama dgn nya khasiat peria katak ni....

Mmmg korang...sejak ia mnjd amalan aku ..mmg rasa badan segar sgt...rasa la skit ada awet mude tu...
kah..kah...kah...ni bkn nk angkat bakul tau...tau x..rata2 teman yg sebaya dgn aku...nk tahu rahsia nya...
siap kata aku nk berahsia...no la....bila aku kata pasal peria katak ni ..terdiam depa...ada yg x sanggop...tp akuuuu...akuuuu sanggop....bg aku bkn utk awt mude je...ini utk kesihatan sebenar nya....sihat x bulih di beli dgn wang ringgit kn...byk reta pun dok sakit je...bg aku x de mkna nya....betul x...aku rasa korang setuju dgn aku...

"Wei" korang....cuba tau..rugi la kalu korang x cuba...betul kata cik mah tok bidan tu....bkn utk org ppuan je ye...org llki pun bulih...utk kulit juga....kulit jd bersih dan cantik...tp bg aku aku suka khasiat nya sbb sampai bahagian dalaman khusus nya...wowwww!!!
korang pun perasan kan...byk sgt barangan kesihatan yg terdpt dlm pasaran skrg ....tp harge nye...mak datokkk...buat org yg ade2...xpe le...tp yg besa2 mcm kita2 ni....x terlayan...aku lebih rela layan petua nenek moyang kita lg...dh sah2 x de bahan kimia nya...tp...skrg ni semua nya main racun...termasuk la penanaman peria ni....tp x kot...sbb ulat2 pun x suke....sbb daun peria pun pahitttt....ulat2 pun ada high taste!!!....haaaaa...sebenar nya byk lg petua nk awet mudae ni...nnt kita sama2 cari n kita kongsi sama2 nkkk??

4 comments:

  1. Teringat lirik lagu 'Aladom' nyanyian M.Daud Kilau.

    Kalau ku tahu peria pahit,
    Tidak ku....
    Kalau ku tahu bercinta sakit,
    Tidak ku....

    Tapi saya dah lupa seterusnya. Siapa tahu tolong bantu.

    ReplyDelete
  2. Suatu ketika dahulu ada juga makan buah oeria ni, buat ubat kencing manis. Taklah pahit sangat.

    Terima kasin Zan atas info yang baik.

    ReplyDelete
  3. en maarof...cari la lgu tu..nmpk mcm best..nnt post kan tau...

    ReplyDelete
  4. en mar..mmg x pahit sgt...sedap pun x sgt...tp khasiat nya besar...kita kongsi info ini bersama...tq...

    ReplyDelete